Gnostilaisuuden kolmas vuosituhat
Johann Erle
(Suomeksi toimittamut Pentti Tuominen)
Saksalainen Johann Erle on kirjoittanut kiinnostavan ja selkeän esityksen gnostilaisuuden historiasta ja nykyisyydestä. Erle tarjoaa lukijalle tietopaketin, joka antaa hyvän yleiskuvan tämän vähän tunnetun uskonnon värikkäistä vaiheista. Hän kertoo muun muassa katolisen kirkon vääristelyistä ja vainoista, joiden vaikutukset gnostilaisuus on kokenut kohtalokkaammin, kuin ehkä mikään muu uskonto maailmassa.
Erle löytää suurista maailmanuskonnoista ja antiikin filosofien ajatuksista samoja aineksia, jotka ovat keskeisiä myös gnostilaisuudessa.
Kirja huipentuu kuvaukseen vuonna 1994 löytyneestä gnostilaisesta "Valon evankeliumista", joka saattaa olla alkuperäisin Jeesuksen opetusten kokoelma. Se muuttaa käsitystämme Jeesuksesta ja saa lukemaan Uuden testamentin evankeliumit uusin silmin.
Nykyisessä maailmantilanteessa gnostilaisuus on noussut kiinnostavaksi ja ajankohtaiseksi aiheeksi sekä kirkkouskovien että oman tiensä kulkijoiden keskuudessa. Erlen kirja on hyvä opas etsijän käteen.
G-KIRJA
PAINOS LOPPUNUT. KIRJASTOISTA JA ANTIKVAAREISTA VOI KYSELLÄ.
Kuvaus kirjan sisällöstä
JOHDANTO
Gnostilaisuus – uskontoa, filosofiaa ja mystiikkaa
Gnosis – sisäinen tietoisuus
1. TUOKIOKUVIA GNOSTILAISUUDEN HISTORIASTA
Gnostilaisuus syntyi ennen ajanlaskumme alkua
Nasorealaisuus – gnostilaisuuden kasvualusta
Mandealaisuus – pitkäikäisin gnostilainen suuntaus
Setiläisyys – gnostilaisuuden klassiseksi sanottu muoto
Valentinolaisuus – gnostilaisuuden kristillinen muoto
Manikealaisuus – aikansa gnostilainen maailmanuskonto
Katolinen kirkko piti gnostilaisuutta harhaoppina
Gnostilaiset evankeliumit
Monimuotoisuus heikensi gnostilaisuutta
Gnostilaisuus suvaitsi erilaisuutta
Gnostilaisuudesta vaikutteita saaneet lahkot
Keskiajan gnostilaisuus
Kataarilaisuus – albigenssiristiretken viaton uhri
Meruslaisuus – 1500-luvun gnostilainen uudistusliike
2. GNOSTILAISUUDEN SUHDE MUIHIN USKONTOIHIN
Mikä synnytti uskonnot?
Uskontojen kehittyminen ja sekoittuminen
Idän uskontojen jumalakäsitykset
Platonin jumalakäsitys
Juutalaisuuden jumalakäsitys
Kristinuskon jumalakäsitys
Islamin jumalakäsitys
Gnostilainen jumalakäsitys
Deistinen jumalakäsitys
Uskovien ja uskonnottomien jumalakäsitykset
3. OLIVATKO ESSEALAISET GNOSTILAISIA?
Essealaisuus syntyi samoihin aikoihin kuin gnostilaisuus
Essealaisten keskus oli Qumranissa
Maanjäristys ajoi essealaiset Qumranista
Essealaisilla oli kaksi jäsenyysastetta
Essealaisten gnostilaiset käsitykset
Kuolleenmeren kääröt paljastavat essealaisten salaisuuksia
Essealaisliike oli poliittinen
Essealaiset kokosivat rahaa
Therapeutes-lahkon suhde essealaisiin
Johannes Kastajan suhde essealaisiin
Jeesuksen suhde essealaisiin
Jeesuksen ja essealaisten erimielisyydet
Tekikö Jeesus todellisuudessa ihmeitä?
Muodostivatko Jeesus ja apostolit poliittisen johtoryhmän?
Mikä oli Simon Maguksen suhde gnostilaisuuteen ja essealaisiin?
Kuuluiko Simon Magus Jeesuksen lähipiiriin?
Mitä tapahtui ennen ristiinnaulitsemista?
Mitä tapahtui ristiinnaulitsemisen jälkeen?
Miten kapinalliset jatkoivat toimintaansa?
4. OLIKO JEESUS GNOSTILAINEN?
Gnostilaisten Jeesus-kuva
Kiistat Jeesuksesta historiallisena henkilönä
Jeesus evankeliumeissa
Valon evankeliumi
5. GNOSTILAISET KIRKOT
Seurakunnat ovat aina olleet gnostilaisuuden näkyvä osa
Ecclesia Gnostica
Gnostilainen Universalia-kirkko
Ecclesia Gnostica Catholica
6. GNOSTILAISET RIITIT
Riitit ovat aina olleet gnostilaisuuden olennainen, näkymätön osa
Vanhassa gnostilaisessa riitissä oli yhdeksän astetta
Merus uudisti gnostilaisen riitin 1500-luvulla
Mestari Emmer elvytti gnostilaisen riitin 1900-luvulla
LIITE: VALON EVANKELIUMI