Kirjassa on 188 sivua ja kovat kannet

 

Gnostilaisuuden kolmas vuosituhat

Johann Erle
(Suomeksi toimittamut Pentti Tuominen)


Saksalainen Johann Erle on kirjoittanut kiinnostavan ja selkeän esityksen gnostilaisuuden historiasta ja nykyisyydestä. Erle tarjoaa lukijalle tietopaketin, joka antaa hyvän yleiskuvan tämän vähän tunnetun uskonnon värikkäistä vaiheista. Hän kertoo muun muassa katolisen kirkon vääristelyistä ja vainoista, joiden vaikutukset gnostilaisuus on kokenut kohtalokkaammin, kuin ehkä mikään muu uskonto maailmassa.

Erle löytää suurista maailmanuskonnoista ja antiikin filosofien ajatuksista samoja aineksia, jotka ovat keskeisiä myös gnostilaisuudessa.

Kirja huipentuu kuvaukseen vuonna 1994 löytyneestä gnostilaisesta "Valon evankeliumista", joka saattaa olla alkuperäisin Jeesuksen opetusten kokoelma. Se muuttaa käsitystämme Jeesuksesta ja saa lukemaan Uuden testamentin evankeliumit uusin silmin.

Nykyisessä maailmantilanteessa gnostilaisuus on noussut kiinnostavaksi ja ajankohtaiseksi aiheeksi sekä kirkkouskovien että oman tiensä kulkijoiden keskuudessa. Erlen kirja on hyvä opas etsijän käteen.

G-KIRJA

PAINOS LOPPUNUT. KIRJASTOISTA JA ANTIKVAAREISTA VOI KYSELLÄ.


Kuvaus kirjan sisällöstä

 

JOHDANTO

Gnostilaisuus – uskontoa, filosofiaa ja mystiikkaa

Gnosis – sisäinen tietoisuus

 


1. TUOKIOKUVIA GNOSTILAISUUDEN HISTORIASTA


Gnostilaisuus syntyi ennen ajanlaskumme alkua

Nasorealaisuus – gnostilaisuuden kasvualusta

Mandealaisuus – pitkäikäisin gnostilainen suuntaus

Setiläisyys – gnostilaisuuden klassiseksi sanottu muoto

Valentinolaisuus – gnostilaisuuden kristillinen muoto

Manikealaisuus – aikansa gnostilainen maailmanuskonto

Katolinen kirkko piti gnostilaisuutta harhaoppina

Gnostilaiset evankeliumit

Monimuotoisuus heikensi gnostilaisuutta

Gnostilaisuus suvaitsi erilaisuutta

Gnostilaisuudesta vaikutteita saaneet lahkot

Keskiajan gnostilaisuus

Kataarilaisuus – albigenssiristiretken viaton uhri

Meruslaisuus – 1500-luvun gnostilainen uudistusliike


2. GNOSTILAISUUDEN SUHDE MUIHIN USKONTOIHIN


Mikä synnytti uskonnot?

Uskontojen kehittyminen ja sekoittuminen

Idän uskontojen jumalakäsitykset

Platonin jumalakäsitys

Juutalaisuuden jumalakäsitys

Kristinuskon jumalakäsitys

Islamin jumalakäsitys

Gnostilainen jumalakäsitys

Deistinen jumalakäsitys

Uskovien ja uskonnottomien jumalakäsitykset

 
3. OLIVATKO ESSEALAISET GNOSTILAISIA?


Essealaisuus syntyi samoihin aikoihin kuin gnostilaisuus

Essealaisten keskus oli Qumranissa

Maanjäristys ajoi essealaiset Qumranista

Essealaisilla oli kaksi jäsenyysastetta

Essealaisten gnostilaiset käsitykset

Kuolleenmeren kääröt paljastavat essealaisten salaisuuksia

Essealaisliike oli poliittinen

Essealaiset kokosivat rahaa

Therapeutes-lahkon suhde essealaisiin

Johannes Kastajan suhde essealaisiin

Jeesuksen suhde essealaisiin

Jeesuksen ja essealaisten erimielisyydet

Tekikö Jeesus todellisuudessa ihmeitä?

Muodostivatko Jeesus ja apostolit poliittisen johtoryhmän?

Mikä oli Simon Maguksen suhde gnostilaisuuteen ja essealaisiin?

Kuuluiko Simon Magus Jeesuksen lähipiiriin?

Mitä tapahtui ennen ristiinnaulitsemista?

Mitä tapahtui ristiinnaulitsemisen jälkeen?

Miten kapinalliset jatkoivat toimintaansa?

 
4. OLIKO JEESUS GNOSTILAINEN?


Gnostilaisten Jeesus-kuva

Kiistat Jeesuksesta historiallisena henkilönä

Jeesus evankeliumeissa

Valon evankeliumi

 
5. GNOSTILAISET KIRKOT

 
Seurakunnat ovat aina olleet gnostilaisuuden näkyvä osa

Ecclesia Gnostica

Gnostilainen Universalia-kirkko

Ecclesia Gnostica Catholica



6. GNOSTILAISET RIITIT

 
Riitit ovat aina olleet gnostilaisuuden olennainen, näkymätön osa

Vanhassa gnostilaisessa riitissä oli yhdeksän astetta

Merus uudisti gnostilaisen riitin 1500-luvulla

Mestari Emmer elvytti gnostilaisen riitin 1900-luvulla

 
LIITE: VALON EVANKELIUMI